Vandaag rijden we richting Lillehammer. Niet helemaal tot daar, want we stoppen iets vroeger in Brumunddal, omdat we hier een mooi hotel vonden vlak aan het water! Het Wood Hotel!
Dag Oslo!
We moesten vanochtend uit checken uit ons hotel in Oslo. Maar zoals je kon lezen in een vorige post hadden we onze auto wat verderop gezet om de parking uit te sparen. 35€/d maal een kleine 4d vonden we redelijk veel, zeker omdat we onze fietsen bij hadden. Dus hadden we onze auto 'iets' buiten de stad gezet. Toen we hem weg deden viel dat redelijk mee, en toen we met de fiets via Google Maps zowat onhandig terug reden ook, want 'er was wel wat bergaf bij', alhoewel ik toen al wel zei: "Amai Kelly hier moeten we wel terug op ook he". Maar goed. Drie dagen niet van wakker gelegen tot vanochtend. Ik zette m'n Garmin op en die zei dat we 8,5km moesten rijden. Oef, da's toch al iets. Maar toen we pakweg 1,5km onderweg waren kreeg ik toch wel weer zo'n melding zeker: 'De volgende klim komt er aan: Ga!'. Wel tof dat Garmin me altijd wil aanmoedigen, maar als je dan ziet dat je de volgende 5km aan gemiddeld 3% moet klimmen, dan sta je dus letterlijk in het zweet als je aan de auto aankomt.... maar goed, we hebben 120€ uitgespaard he. We zijn dan nog snel langs het hotel gereden, onze koffers ingepakt en vertrokken.
Nu zijn we (volgens mij) wel slim geweest, want we hebben een aantal hotels waar we meerdere dagen slapen. Maar in de volgende 2 hotels blijven we maar 1 nacht. Daarom hebben we een gewone koffer en een handbagage bij. En we steken de toiletzakken en een paar kledingstukken in de handbagage, zodat we bij 1 overnachting enkel die moeten nemen.
De auto's in Noorwegen
Nog iets wat ik even wil vertellen gaat over de wagens in Noorwegen.
Wie wist er dat je in Noorwegen tol moest betalen? Ikke niet. En had dat dus helemaal gemist in de voorbereiding van deze reis. Maar toen we van de boot reden in Kristiansand, zei Kelly plots: "Bart wat is dat bord met '31 Kr' langs de kant van de weg?". Ik had geen idee. En plots zagen we nog een bord met een auto en ernaast "18 Kr". Eronder stond een camion getekend met een iets hoger bedrag. Maar ik had nog steeds geen idee wat dat was, want we hadden nergens zo'n typische Franse payage kotjes tegen gekomen. Dus hoe werkt dit dan? Of wat is het eigenlijk?
Hupla, nog eentje van 35 Kr. En zo de ene na de andere. Op een parking had ik even tijd om het op te zoeken, en toen las ik het. Je moet dus voor bepaalde bruggen en tunnels tol betalen. Alleen zijn die Noren precies een pak slimmer dan de Fransen, want dit is volautomatisch. Ik ga gewoon de -hopelijk niet te stevige- rekening thuis krijgen.
Er zijn blijkbaar 3 manieren om die tol te betalen: Je kan je registreren en dan krijg je een kastje thuisgestuurd. Ofwel registreer je je gewoon online en kan je met de creditkaart betalen, ofwel doe je niets en dan komt de factuur gewoon thuis. Nu is er wel een verschil tussen de 1e en de 2 laatste systemen. Als je dat kastje bestelt, dan kan je je auto echt registreren, en dan krijg je korting, tot wel 20%, omdat je dit via een geregistreerd bedrijf doet, maar ook als je met een elektrische wagen rijdt zoals ik, dan krijg je nog een extra korting. Bij de 2 laatste kan dat niet. Ik heb dus even een poging ondernomen om nog zo een kastje te kopen, maar dat kan blijkbaar alleen online en ja dat lukt dus niet meer. We zien wel!
Om een idee te krijgen hoeveel dat is: 100 kronen is ongeveer 9€.
Om het nu over wagens en dan zeker elektrische wagens te hebben. Ik heb er al veel gezien, maar de Noren moeten hele, echt hele rijke mensen zijn! Ik denk dat de een vierde van alle wagens in Oslo een Tesla zijn. En dan heb ik het over model S en model X. Niet normaal. Verder de ene na de andere. In Oslo hoor je eigenlijk alleen gezoem over de wegen. Zelden nog een wagen met benzine of diesel. Zelfs geen hybride wagens. Zelfs camionettes, bussen en vrachtwagens zijn volledig elektrisch! We reden uit Oslo en ik moest nog even laden, en er komt gewoon een grote vrachtwagen naast mij staan (zie foto). Ik dacht: jij hebt toch geen 100% elektrische motor he, maar jawel! Geen hybride! Ongelofelijk!
Wat me dan ook wel weer opviel was dat eens we 100km buiten Oslo waren in het stadje Hamar, er misschien nog 10% van de wagens volledig elektrisch zijn. Hier zie je terug gewone benzines en diesels zoals bij ons.
Tot hier wat inzichten in de auto's van Noorwegen...
Mjøsa
Vandaag rijden we lang naast het Mjøsa meer. Machtig om te zien. Hieronder een korte tekst van Wikipedia:
Met een oppervlakte van 365 vierkante kilometer is het het grootste meer van Noorwegen en het 35e grootste meer van Europa, gevolgd door het Gardameer op de 34e plaats. Het is ook het vierde diepste meer van Noorwegen en Europa met een grootste diepte van 453 meter. Van de Noorse meren zijn alleen Hornindalsvatnet , Tinnsjå en Salvatnet dieper. Mjøsa ligt 123 m boven zeeniveau. en is 117 km lang met een maximale breedte van 9 km. De noordelijke arm tussen Gjøvik en Lillehammer is uniform ongeveer 2 km breed, het zuidelijke deel is 2 à 3 km breed. Mjøsa bevat 56,2 km 3
Tussenstop in Hamar
Omdat we niet zo ver moesten rijden hebben we ervoor gekozen om een tussenstop te maken in Hamar. Een klein stadje in een baai van dat grote meer. We hebben onze wagen op een publieke parking gezet en gewoon snel even ingestoken in een trage lader (die kosten maar de helft van die snelle, vandaar).
En dan zijn we naar het strand gewandeld. Het was er wondermooi want de zon kwam er af en toe wat door.
We hebben er een smos kip gegeten. We moesten weer wel effe gaan zitten van de prijs! 26€ voor 2 baguetjes. En dan om mee te nemen he. Tja, Noorwegen zeker!
Het Wood hotel
Het hotel waar we vandaag aan kwamen, daar keek ik wel erg naar uit. Ik had dit hotel gevonden, en wilde er direct logeren. Het is een 5 sterren hotel, wat we nog nooit gedaan hebben, en ook het enige 5* van onze hele reis. Het heeft 19 verdiepingen (waarvan de eerste 11 van het hotel want hier zitten ook bedrijven in). En ik had gevraagd om hoog te slapen en met zicht op het meer.
Het Wood hotel is het grootste gebouw in de wereld met een volledig houten constructie.
En jawel we slapen op het 10e met zicht op het meer. A room with a view zoals ze dan zeggen!
Als hotel gasten hebben we ook wel toegang tot het dakterras op het 19e, dus daar zijn we uiteraard direct even gaan kijken. Het filmpje toont een 360° view van waar we nu zijn! Zoals ik al zei: het geeft een beeld, maar in't echt is het niet normaal mooi. Je kan er uren naar staan kijken!
Ik heb terug een klein filmpje gemaakt van het 360° zicht boven.
De prijs is uiteraard wat navenant want we betaalden 175€ voor 1 nacht.
Avondeten in het hotel
Vanavond aten we in het hotel zelf en hebben we steak genomen.
Morgen rijden we al verder naar de volgende locatie, richting het Noordwesten.